"Gitanistan"
68’, 2014, reż. Pierluigi De Donno, Claudio „Cavallo” Giagnotti, Włochy

„Nie ma Cyganów, jest tylko Cygańska Dusza”. Film opisuje życie grupy rodzin romskich na południu Włoszech. Są to ludzie zakorzenieni w lokalnej społeczności, połączeni z włoskimi rolnikami. Twórcy starają się prześledzić proces integracji między wsią a przybyłą grupą wędrowców. Rezultatem jest „Gitanistan”, wyśniony kraj rodzin romskich i Salento.

w górę strony


"The Weight of Salt"
73’, 2014, reż. Margaret Bong, Malezja

W Kelabit Highland, odizolowanej od świata osadzie na Borneo, życie wydaje się prostsze, a czas płynie jakby w innym tempie. Sytuacja ta zmienia się jednak wraz z powstaniem pierwszej drogi między wsią a miastem. Obserwując ostatnią z zajmujących się produkcją soli rodzin, widzimy jak wielka zmiana zachodzi w życiu lokalnej społeczności. Stajemy się również świadkami dylematu - czy młodzi ludzie powinni podejmować edukację w mieście i szukać tam zarobku, czy też kontynuować tradycję rodzinnego rzemiosła?

w górę strony


"Lacrosse"
63’, 2014, Livia Savelkova, Czechy

Lacrosse jest grą pochodzenia indiańskiego, uznawaną za pierwowzór hokeja na lodzie. W 2011 roku mistrzostwa lacrosse odbyły się w Pradze. Irokezi, potomkowie twórców tej dyscypliny, po raz pierwszy odwiedzili wówczas Czechy. Film skupia się na znaczeniu duchowym i politycznym tego sportu, wyjaśniając również jego pojawienie się w Centralnej Europie. Dotyka także problemu tożsamości Irokezów pragnących zachować pamięć o swoich korzeniach we współczesnym zglobalizowanym świecie.

w górę strony


"Przestrzeń"
6’, 2014, reż. Konrad Domaszewski, Polska

Film ukazuje eksperyment, dotyczący postrzegania muzyki ulicznej i możliwości wykorzystania jej w przestrzeni współczesnego miasta, realizowany przez miejskiego aktywistę.

w górę strony


"Café Finovo"
52’, 2013, Lefteris Fylaktos, Niemcy

Cafe Finovo to pierwsza kawiarnia… cmentarna. Pod bramą berlińskiego cmentarza spotykają się gawędziarze, artyści i ciekawscy. Kawiarniane ciasto miesza się z plastycznymi instalacjami i żałobnym śpiewem. W ten sposób film próbuje odpowiedzieć na pytanie o miejsce, w którym ludzie zaznaczają granicę między życiem a śmiercią.

w górę strony


"TV SLUM"
52’, 2003, reż. Angelo Loy, Kenia/Włochy

Życie i marzenia Daniela, Kiki i Mama Wagotho splatają się w zbudowanym z blach faliste Nairobi. Ich przygody, nadzieje i niepowodzenia filmują… oni sami. Dzieci ulicy same nagrywają i tworzą film o życiu w slumsach stolicy Kenii. Obraz jest wynikiem trzymiesięcznej współpracy reżyserów i młodych mieszkańców miasta i otwiera przed publicznością niezwykłą perspektywę codzienności „metalowej dżungli”. TV SLUM jest przykładem filmu konsekwentnie dążącego do zachowania partnerstwa między ekipą filmową a mieszkańcami Nairobi.

w górę strony


"Swamp Dialogues"
45’, 2014, Ildiko Plajas, Niderlandy

Delta Dunaju w Rumunii to Ostatnie Europejskie Sanktuarium, pomnik natury pod opieką UNESCO. Utrzymanie bioróżnorodności bagna pochłania wiele sił i środków, co odbija się na życiu okolicznej ludności. Reżyserka zadaje pytanie o rolę przyrody w życiu człowieka, a w szczególności o sposoby konstruowania ‘dzikości’ środowiska Rezerwatu Biosfery Danube Delta.

w górę strony


"Siejbit"
51’, 2014, reż. Jerzy Kalina, Polska

Głównym bohaterem jest Doroteusz Fionik - mieszkaniec Bielska Podlaskiego pochodzenia białoruskiego, a także założyciel muzeum, inicjator imprez folklorystycznych, autor książek o historii regionu, redaktor pisma etnograficznego i aktywny badacz terenowy. Jest on również właścicielem gospodarstwa, które prowadzi w tradycyjny sposób. Zboże młóci cepem, kosi sierpem i kosą, sieje własnymi rękami. Jednak za swą najważniejszą powinność uważa propagowanie kultury duchowej i materialnej podlaskich Białorusinów.

w górę strony


"Powrót w Bieszczady"
24’, 2014, reż. Jacek Jackowski, Polska

Film jest opowieścią o podróży Anny Szałaśnej do miejsca jej badań. Owa etnomuzykolożka nie tylko wybitnie wzbogaciła wiedzę o muzyce Bieszczad, ale także silnie zapisała się w pamięci swoich rozmówców, a nawet ich rodzin. W „Powrocie…” widzimy poruszające spotkanie badaczki i jej dawnych znajomych, historie i wspomnienia przywołane po wielu, wielu latach.

w górę strony


"Zafimaniry Style"
34’, 2014, reż. Itsushi Kawase, Japonia

Ze względu na wyjątkową znajomość rzeźbienia w drewnie, twórczość mieszkańców Zafimaniry na Madagaskarze znalazła się na liście dziedzictwa kulturowego UNESCO. Jednak pod wpływem turystyki, ich kultura uległa dramatycznej przemianie. Film prezentuje perspektywę przyszłości tej społeczności.

w górę strony


"Coffee Talks"
35’, 2013, Katharina Frucht, Niemcy

Ukazując osoby pracujące przy produkcji kawy, film problematyzuje kwestię ruchu fair trade. Reżyserka daje nam możliwość obserwacji pracy zarówno przy zbiorze ziaren w Kamerunie, jak i podczas parzenia espresso w Niemczech. Skoro tylko niewielka grupa produktów eksportowanych z Południa jest fair, co w takim razie dzieje się z pozostałym handlem?

w górę strony


"Lost Property"
26’, 2014, reż. Susanne Malorny, Portugalia

Co się dzieje z rzeczami, które gubimy? W swojej minimalistycznej narracji, film ukazuje wnętrza wędrówkę przedmiotu między właścicielem, magazynem a pracownikiem Działu Rzeczy Znalezionych. Film jest też opowieścią o niejednoznacznej i nietrwałej tożsamości rzeczy. Widzimy wędrówkę przedmiotu między byciem zgubionym, znalezionym, a w końcu – odzyskanym.

w górę strony


"Homecoming"
29’, 2013, reż. Ted Woods, USA

Film porusza temat ofiar traumy wojennej. Występujący w filmie Amerykanie to młodzi weterani. Z ich wypowiedzi wyłania się obraz życia żołnierzy z marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. Reżyser pokazuje próby zbudowania życia „po wojnie” i codziennych zmagań z własną chorobą.

w górę strony


"A place for everyone"
60’, 2014, reż. Angelos Rallis, Hans Ulrich Gößl, Belgia

W filmie zobaczymy podróż o Ruandzkiej wiosce w dwadzieścia lat po krwawej wojnie domowej. Obie strony – zabójcy i rodziny ofiar – mieszkają obok siebie, a nowe pokolenie wyrosło w poczuciu kruchej równowagi społecznej, z trudnością radząc sobie z ciężarem przeszłości.

w górę strony


"Les Fantomes de Lovanium"
50’, 2013, reż. Ceil Michel, Belgia

Pewien kinszaski malarz powoli ustawia sztalugi. Niespiesznie snuje opowieść o studenckiej rewolcie z lat sześćdziesiątych, krwawo stłumionej przez reżim Mobutu. Film porusza problem pamięci społecznej i porzuconej żałoby, a przede wszystkim zadaje pytanie o tożsamość współczesnej młodzieży Konga.

w górę strony


"The sacred in the secular"
27‘, 2014, reż. Karin Leivategija, Estonia

Toomas Erikson jest prawosławnym, estońskim duchownym, który pracuje również jako DJ i prezenter radiowy. Muzyka Ethno i Reggae pozwala ludziom spojrzeć na życie w bardziej przyjazny sposób - mówi - Myślę, że to samo ja robię w kościele, tylko za pomocą innych symboli. Film stanowi próbę obalenia stereotypów związanych z religią, mówiących o jej odrębności od świeckości.

w górę strony


"Radici"
25’, 2015, reż. Felice Fornabio, Włochy

Coroczne święto Il Maggio di San Giuliano ściąga do włoskiego miasta Accettura setki turystów. Trzydniowe święto ma nie tylko charakter religijny, ale zawiera w sobie wywodzące się z kultów rolniczych przedchrześcijańskie elementy. Osią filmu i osią święta jest zdobycie 20-metrowego drzewa. Owo drzewo, ustawione na rynku w Accetturze, stanie się symbolem płodności i urodzajności ziemi.

w górę strony


"Fuera de foco"
36’, 2013, reż. Adrián Arce, Antonio Zirión, Meksyk

Dokument powstał we współpracy z młodymi osadzonymi w więzieniu dla nieletnich w Mieście Meksyk. Podczas wielu zajęć i warsztatów z plastyki i fotografii mężczyźni często sami tworzą materiał filmowy, decydują co i jak chcą uwiecznić. Arce i Zirón umożliwiają nam wejrzenie w świat zza krat, w którym poza szarą codziennością pojawia się też sztuka i inspiracja.

w górę strony


"The Voice from Tundra"
52’, 2013 reż. Jean Ehret, Belgia

Anastasia Lapsui urodziła się na Półwyspie Jamał w 1943 roku i została pierwszą twórczynią filmów w dalekiej, północnej Rosji, która nagrywała w swoim ojczystym języku Nieńców. Film jest jednocześnie hołdem jej pasji i twórczości, oraz portretem społeczności – ludzi z tundry.

w górę strony


"The Good Day"
30’, 2014, reż. Clara Kleininger, Mołdawia, Wielka Brytania

Film opowiada o emigracji kobiet. Jednak jest to szczególny przypadek, kiedy obywatelki Mołdawii wyjeżdżają do Japonii dzięki… agencji matrymonialnej. Dzięki bohaterkom filmu, Nadii i Xenii, oraz właścicielom Lidii i Masato obserwujemy pracę agencji, proces swatania i próbę porozumienia na gruncie mołdawsko-japońskim.

w górę strony


"A Miscellany of Families"
36’, 2014, reż. Eluned Zoe Aiano, Czechy

Ten lekki dokument rozważa rolę opowiadania historii, szczególnie bajek, w procesie przekazywania zwyczajów i wartości. Reżyser równolegle zadaje pytanie o wpływ bajek na tworzenie więzi rodzinnych i uczuć między poszczególnymi członkami rodziny. W kręceniu filmu wzięło udział pięć par rodziców, którzy wspominając własne dzieciństwo improwizują nową wersję starej baśni.

w górę strony