"Coffee Talks"
35’, 2013, Katharina Frucht, Niemcy

Ukazując osoby pracujące przy produkcji kawy, film problematyzuje kwestię ruchu fair trade. Reżyserka daje nam możliwość obserwacji pracy zarówno przy zbiorze ziaren w Kamerunie, jak i podczas parzenia espresso w Niemczech. Skoro tylko niewielka grupa produktów eksportowanych z Południa jest fair, co w takim razie dzieje się z pozostałym handlem?

w górę strony


"Powrót w Bieszczady"
24’, 2014, reż. Jacek Jackowski, Polska

Film jest opowieścią o podróży Anny Szałaśnej do miejsca jej badań. Owa etnomuzykolożka nie tylko wybitnie wzbogaciła wiedzę o muzyce Bieszczad, ale także silnie zapisała się w pamięci swoich rozmówców, a nawet ich rodzin. W „Powrocie…” widzimy poruszające spotkanie badaczki i jej dawnych znajomych, historie i wspomnienia przywołane po wielu, wielu latach.

w górę strony


"Lacrosse"
63’, 2014, Livia Savelkova, Czechy

Lacrosse jest grą pochodzenia indiańskiego, uznawaną za pierwowzór hokeja na lodzie. W 2011 roku mistrzostwa lacrosse odbyły się w Pradze. Irokezi, potomkowie twórców tej dyscypliny, po raz pierwszy odwiedzili wówczas Czechy. Film skupia się na znaczeniu duchowym i politycznym tego sportu, wyjaśniając również jego pojawienie się w Centralnej Europie. Dotyka także problemu tożsamości Irokezów pragnących zachować pamięć o swoich korzeniach we współczesnym zglobalizowanym świecie.

w górę strony


"Przestrzeń"
6’, 2014, reż. Konrad Domaszewski, Polska

Film ukazuje eksperyment, dotyczący postrzegania muzyki ulicznej i możliwości wykorzystania jej w przestrzeni współczesnego miasta, realizowany przez miejskiego aktywistę.

w górę strony


"The Voice from Tundra"
52’, 2013 reż. Jean Ehret, Belgia

Anastasia Lapsui urodziła się na Półwyspie Jamał w 1943 roku i została pierwszą twórczynią filmów w dalekiej, północnej Rosji, która nagrywała w swoim ojczystym języku Nieńców. Film jest jednocześnie hołdem jej pasji i twórczości, oraz portretem społeczności – ludzi z tundry.

w górę strony


"Gitanistan"
68’, 2014, reż. Pierluigi De Donno, Claudio „Cavallo” Giagnotti, Włochy

„Nie ma Cyganów, jest tylko Cygańska Dusza”. Film opisuje życie grupy rodzin romskich na południu Włoszech. Są to ludzie zakorzenieni w lokalnej społeczności, połączeni z włoskimi rolnikami. Twórcy starają się prześledzić proces integracji między wsią a przybyłą grupą wędrowców. Rezultatem jest „Gitanistan”, wyśniony kraj rodzin romskich i Salento.

w górę strony


"The sacred in the secular"
27‘, 2014, reż. Karin Leivategija, Estonia

Toomas Erikson jest prawosławnym, estońskim duchownym, który pracuje również jako DJ i prezenter radiowy. Muzyka Ethno i Reggae pozwala ludziom spojrzeć na życie w bardziej przyjazny sposób - mówi - Myślę, że to samo ja robię w kościele, tylko za pomocą innych symboli. Film stanowi próbę obalenia stereotypów związanych z religią, mówiących o jej odrębności od świeckości.

w górę strony


"The Good Day"
30’, 2014, reż. Clara Kleininger, Mołdawia, Wielka Brytania

Film opowiada o emigracji kobiet. Jednak jest to szczególny przypadek, kiedy obywatelki Mołdawii wyjeżdżają do Japonii dzięki… agencji matrymonialnej. Dzięki bohaterkom filmu, Nadii i Xenii, oraz właścicielom Lidii i Masato obserwujemy pracę agencji, proces swatania i próbę porozumienia na gruncie mołdawsko-japońskim.

w górę strony


"Homecoming"
29’, 2013, reż. Ted Woods, USA

Film porusza temat ofiar traumy wojennej. Występujący w filmie Amerykanie to młodzi weterani. Z ich wypowiedzi wyłania się obraz życia żołnierzy z marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych. Reżyser pokazuje próby zbudowania życia „po wojnie” i codziennych zmagań z własną chorobą.

w górę strony


"Les Fantomes de Lovanium"
50’, 2013, reż. Ccil Michel, Belgia

Pewien kinszaski malarz powoli ustawia sztalugi. Niespiesznie snuje opowieść o studenckiej rewolcie z lat sześćdziesiątych, krwawo stłumionej przez reżim Mobutu. Film porusza problem pamięci społecznej i porzuconej żałoby, a przede wszystkim zadaje pytanie o tożsamość współczesnej młodzieży Konga.

w górę strony


"Savage Memory"
Reż. Zachary Stuart i Kelly Thomson. USA 2011, 75'

Czym jest dziedzictwo? Co po nas zostanie? Te i inne pytania stawia sobie Zachary Stuart, prawnuk Bronisława Malinowskiego, w swojej podróży w czasie i przestrzeni by uchwycić kim w zasadzie był jego słynny pradziad dla badanych przez niego Trobriandczyków i własnej rodziny.

w górę strony