"Dhobighat"
Giorgi Garini, Szwajcaria 2004

Dhobighat jest najwiekszą na świecie pralnią na swieżym powietrzu- tutaj 4000 dhobi pracuje po to aby zapewnic 15 milionom mieszkańców Bombaju czyste ubrania, jest to niezwykle ciężka praca. Większość z Dhobi jest niepismienna i mimo, że używają oni bardzo prostych metod i tak maja świetnie zorganizowany system prania ton ubran dziennie. Mimo że nie ma komputerowej ewidencji klientów, ani nawet metek z nazwiskami, to jednak ubrania pozostawione brudne jednego dnia nazajutrz czyste powracają do swych właścicieli. Film nie tylko pozwala nam obserwować Dhobi przy pracy, wysłuchać ich historii i dowiedzieć się jakie są ich marzenia, ale daje też świetny obraz indyjskiego systemu klasowego.

w górę strony


"The Veil Unveiled"
Vanessa Langer, Szwajcaria 2004

W Jemenie można znalezc różne odmiany kwefów i różnie je zakładac na glowe. W stolicy kraju - Sanie, mimo że kobiety zdają się być wszystkie ubrane po prostu na czarno, róznią sie od siebie właśnie tym jaki rodzaj chusty mają na głowie. Każda nie tylko ma swoją symbolike, ale za każdym z róznorodnych sposobów ich noszenia kryje się właściwa jemu eksprsja. To co kobieta pokazuje, a co ukrywa jest swego rodzaju grą. Bogate kobiety wybieraja kolorowe Magrama, dziewczyny, które chca wyglądać zalotnie pozostawiaja pukiel wlosów na widoku, Khimar zakrywa cale cialo, ale jeśli kobieta pokazuje brew, jest to sygnał erotyczny. Przez ukazanie tematu zakrywania twarzy przez kobiety z perspektywy mody i etnologii film daje nam inny punkt widzenia z którego mozemy spojrzeć na to często dyskutowane zagadnienie.

w górę strony


"The Small Man of the Forest: An Anthropology of Research"
Hugh Hartford, Wielka Brytania 2005

"The Small Man of the Forest: An Anthropology of Research" opowiada historię prymatologa Murraya Collinsa, który udaje sie na Sumatrę w poszukiwaniu Orang Pendeka. Wielu ludzi twierdzi, ze widziało ten nowy gatunek dwunożnej małpy. Ale bohater sam zaczyna wierzyć w istnienie tej małpy/czlowieka dopiero po spotkaniu europejczyka mieszkającego w dzungli, który sam widział to dziwne stworzenie. Jest to film o prowadzeniu badan w obcych miejscach. Autor zadaje pytanie "czyjemu świadectwo wierzymy?". Próbując wyjaśnić zagubienie Collinsa wlaściciel kawiarni mówi mu: "nigdy nie zrozumiecie co się tu dzieje... nawet nie wierzycie w Boga"

w górę strony


"The Internet Bride"
Eleanor Ford, Wielka Brytania 2004

W filmie "The Internet Bride" poznajemy mężczyzn poszukujących partnerek przez internetowe biuro matrymonialne "Latin Best" z Cali w Kolumbii oraz kobiety które zgłaszaja się do jego bazy danych. Dla miejscowych kobiet każdy Amerykanin czy Europejczyk wydaje się świetnym kandydatem na męża, zas malzenstwo z Kolumbijczykiem może skończyć się życiową katastrofa - mąż będzie najprawdopodobniej kobieciarzem, pijakiem i brutalem. Stereotyp mówi, że sa one albo ofiarami potrzebującymi natychmiastowej pomocy albo wyrachowanymi "łowczyniami wiz" chcącymi uciec z rodzinnego miasta. Autorka filmu towrzyszy mężczyznom, którzy zdecydowali sie na poszukiwanie życiowej partenerki tą drogą w ich podrózy do Kolumbii i spotkaniach z kandydatkami. Dzięki temu możemy poznać motywy, wyobrażenia i nadzieje związane z takim malżenstwem, zarówno jednej jak i drugiej strony.

w górę strony


"My Brother My Enemy"
Masood Khan, Kamaljeet Negi, Wielka Brytania 2005

Temat "My Brother My Enemy" jest konflikt Indyjsko- Pakistański. Film nakręciło dwóch mlodych ludzi - Hindus i Pakistanczyk, których przyjaźn zaczęła się podczas studiów filmowych w Londynie. Indyjsko - Pakistańskie rozgrywki krykieta stały sie dla nich dobrym tłem do nakręcenia filmu o stosunku tych dwóch narodów do siebie, ale także o zwykłych międzyludzkich i rodzinnych relacjach. Film sklada sie z dwóch czesci- najpierw nakręcona przez Pakistanczyka (Masood Khan) w Indiach, gdzie spotkał sie z dość życzliwym przyjęciem. Potem nastepuje częsc nakręcona przez Hindusa (Kamaljeet Negi) w Pakistanie. Tyle, że tym razem gość spotyka się z nieprzychylnymi reakcjami.

w górę strony


"Chikwati - Wesele po afrykańsku"
reż. Peter Lehmann, 2003

Ślub i ceremonia weselna chikwati daje pretekst do spotkania dwóch światów - tradycyjnej zambijskiej wioski i zachodniej metropolii. Panna młoda jest Zambijką, pan młody - zblazowanym berlińczykiem. Dowcipna opowieść o przygotowaniach do uroczystości i jej przebiegu staje się pretekstem do pokazania zderzenia tradycji i nowoczesności, sytuacji poszukiwania korzeni i postawy otwartości na inność. A wszystko to w rytmie zambijskiego folku.

w górę strony


"El mundo al reves"
Annette Assmy, 2004

Piękna, liryczna opowieść o dziewczynce pytającej ojca o los duszy po śmierci staje się pretekstem do pokazania świata meksykańskich wierzeń. Synkretyzm, kolory, muzyka, tajemnica. Autorka tropi, rozmawia, szuka definicji świata nadprzyrodzonego, poddaje się się obrzędom, łowi detal.

w górę strony


"Tchissete, le miroir touareg"
Sebastien Wielemans, 2004

Dwóch Belgów, kamera i aparat przez 3 miesiące koczują z plemieniem nigeryjskich Tuaregów. Stopniowo wchodzą w społeczność, dokumentując każdy krok na taśmie i twardym dysku. Tytułowe zwierciadło to określenie nadane przez Tuaregów kamerze; miejsce narracji etnografa zajmuje metanarracja etnografa-filmowca - o roli narzędzia, jakim jest kamera/aparat, jego interpretacjach ze strony bohaterów filmu i sposobie, w jaki kształtuje ono relacje.

w górę strony


"Fountain of Youth"
Daniel Vernon, 2005

Gdzieś w Kalifornii, pośrodku pustyni, "in the middle of nowhere", grupa staruszków jeździ po zakurzonych szosach podrasowanymi meleksami. Surrealistyczny obraz nie mniej surrealistycznej codzienności amerykańskiego domu starców. Doskonałe zdjęcia, świetna elektroniczna muzyka, przyklaśnięcia godna wrażliwość i zabawa szczegółem w wykonaniu bacznie obserwującego antropologa współczesności.a

w górę strony


"Muzyka żydowska w pamięci wiejskich muzykantów"
Andrzej Bieńkowski, Polska 2005

Materiały do filmu Andrzej Bieńkowski zbierał w latach 1980 -2005 w centralnej i wschodniej Polsce. Dotarł do muzykantów wiejskich, którzy grali na żydowskich weselach, zabawach i zachowali pamięć żydowskich melodii. Usłyszymy też pastisze i mazurki przypisywane (zgodnie z wiejską tradycją) żydowskim kapelom. Film przekazuje obraz muzyki żydowskiej z punktu widzenia wiejskiego muzykanta.

w górę strony


"Tub (kadushaka)"
Leonid Filimonov, Rosja, 2005

Foka Iwanowicz Grebeńszkikow jest starcem z Kilińska, wsi starobrzędowców. Jego rodzina jest jedną z większych, ma dużo wnuków i prawnuków. Jego dom jest jednym z miejsc, do którego mieszkańcy wsi przychodzą się modlić. Film pokazuje jak Foka Iwanowicz robi cedrową balię

w górę strony


"Diet of Souls"
John Houston, Kanada, 2004

"Diet and Souls" wieńczy trylogię filmową, która jest jednocześnie osobistą podróżą i odkrywaniem trzech aspektów Inuickiego umysłu. O ile 'Song in Stone' jest spojrzeniem na Inuka jako artystę, 'Nuliajuk, Mother of the Sea Beast' przedstawia Inuka jako opowiadacza historii to trzeci film z serii odkrywa Inuka - myśliwego.

w górę strony


"In Search of the Exotic Gypsy"
Electra Bada, UK/Grecja, 2004

Film będący próbą skonfrontowania z rzeczywistością zakorzenionego w tradycji romantycznego wizerunku Romów. Twórczyni - Electra Bada odbywa podróż chcąc odkryć co znaczy współcześnie być Romą żyjącym w miejskich centrach Grecji. Dokument przedstawia codzienne życie w trzech różnych romskich osiedlach w Atenach i Volos, w przededniu Igrzysk Olimpijskich 2004.

w górę strony


"Riding the wind of change"
Saskia Heyden, Niemcy, 2005

15 lat temu swiat obiegły zdjęcia wschodnich i zachodnich Niemców demontujących wspólnie mur berlński. Obrazy te uchwuciły jedynie "sensacyjne" oblicze zachodzących przemian. Podczas przełomu ekpiy telewizyjne mniej chętnie rejestrowały w jaki sposób przemiany dotknęły miejsca oddalone od centrum, rzadko pojawiające się przed obiektywami kamer. Film "Riding the wind of changes" jest właśnie spojrzeniem na jedno z takich miejsc - wschodnioniemicki warsztat naprawy motocykli.

w górę strony


"Na razie wszystko jest dobrze"
Margaret Kutschke, Juliane Strauß, Anna Religa, Niemcy/Polska, 2005

Film o pewnym nietypowym Klubie Abstynenta w Słubicach, który jest zarówno miejscem spotkań jak i schronieniem dla młodzieży z problemami narkotykowymi i alkoholowymi.

w górę strony


"Frankfurt plays for Frankfurt"
Doro Lange, Claudia Goldmann, Niemcy, 2005

Tematem filmu jest alternatywny teart z Frankfurtu nad Odrą

w górę strony


"Touching Eyes"
Barbara Keifenheim, Niemcy, 2001

Historia przyjaźni Barbary, starszej europejskiej kobiety z Hanli - młodą niewidomą dziewczyną z południowych Chin. Poza różnicami kulturowym, barierą językową oraz wiekową rozwija się między nimi delikatna przyjaźń. Hanli uczy się za pomocą Barbary poruszania w komunikacji miejskiej i nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wielkie wrażenie robi na tubylcach. Z entuzjazmem dowiaduje się jak z dnia na dzień poszerza swoje umiejętności. Barbara również pozbywa się nieśmiałości gdyż Hunli pomaga jej odnaleźć się w obcojęzycznym środowisku. W obustronnym braniu i dawaniu udaje się obu kobietom przełamać istniejące ograniczenia i odkryć ich własny Kunming zanim ich drogi znowu się rozejdą.

w górę strony


"Czam czyli taniec"
Elżbieta Dziuk, Krzysztof Renik, Polska, 2006

Film pt.: "Czam czyli taniec" opowiada o rytualnym tańcu buddyjskim wykonywanym przez mnichów tradycji tybetańskiej. Nakręcony został w jednym z klasztorów buddyjskich w Himalajach na pograniczu Indii i Tybetu. Powstał na przełomie 2005 i 2006 roku po kilku latach przygotowań i penetracji badawczych prowadzonych przez autorów w tym rejonie.

w górę strony