Sobota, 7 marca o 16:00
w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW

(ul. Żurawia 4, sala 108)

Oczekiwanie
real. studenci IEiAK UW (Koło Naukowe "Etno"), Warszawa 2005, 18’

Film powstał jako efekt warsztatów filmowych zorganizowanych przez Koło Naukowe Studentów IEiAK UW "Etno" na przełomie 2004 i 2005 roku. Za pomocą kilku luźno powiązanych ze sobą obrazków, jest próbą pokazania nastrojów i reakcji warszawiaków na wydarzenia, jakie miały miejsce na Ukrainie w czasie tak zwanej Pomarańczowej Rewolucji. Z perspektywy czasu przyjemnie jest popatrzeć na spontanicznie organizowane manifestacje poparcia, demonstracje pod ukraińską ambasadą i posłuchać wypowiedzi osób w różny sposób zaangażowanych w sprawę poparcia dla pomarańczowej idei.



w górę strony


Skansen
real. Karolina Dudek, Tomasz Saliński, Sławomir Sikora; Warszawa 2008, 10’

Istnieje przesąd, zgodnie z którym zawarcie małżeństwa w maju przynosi nieszczęście. Kiedy w 2007 roku przygotowywaliśmy zdjęcia dokumentacyjne do projektu poświęconego filmom weselnym, w ramach którego powstał film Żeby to było ciekawe..., okazało się, że 5. maja w całym dekanacie kolbuszowskim nie było ani jednego ślubu. Wydawało nam się, że oczekiwanie na pojawienie się jakiejś pary na plenerze ślubnym w skansenie nie ma najmniejszego sensu. Gdy już mieliśmy zrezygnować przyjechała pewna para z Rzeszowa...



w górę strony


Miasteczko Bnei Brak
real. Piotr Łukasz, Warszawa 2009, 10’

Położone koło Tel Awiwu miasteczko Bnei Brak to jedno z największych i najważniejszych na świecie skupisk Żydów ultraortodoksyjnych. Wszystkich jego mieszkańców obowiązują ścisłe reguły dotyczące skromnego ubioru, a kontakty między płciami są bardzo ograniczone. Kobiety zajmują się wychowywaniem dzieci, a mężczyźni modlitwą i studiowaniem świętych tekstów. Odmienny wygląd i rygor zachowań sprawiają wrażenie kulturowego muru niemożliwego do przekroczenia. Film ukazuje "od środka" sceny z życia uczniów jednej ze szkół wyznaniowych.



w górę strony


Kyendi
real. Łukasz Kamiński, Tomasz Kucharski, Damian Łabudek, Mateusz Żegliński; Wrocław 2008, 17’

"Kyendi" oznacza w języku luganda "kim jestem". Film jest luźną narracją prowadzoną przez Ambramza Tekya, założyciela projektu "Breakdance Uganda". Projekt ma na celu aktywizację młodzieży z ubogich przedmieść Kampali, stolicy Ugandy, poprzez taniec. Taniec, który narodził się w latach 70-tych XX w. na nowojorskim Bronksie między innymi na bazie środkowoafrykańskich elementów tanecznych. Po kilkunastu latach w pewnym sensie breakdance dociera do swoich środkowoafrykańskich źródeł. Film ukazuje również zetknięcie afrykańskich i polskich tancerzy. Zrealizowany został w ramach festiwalu "Brave – przeciwko wypędzeniom z kultury".



w górę strony


Wota woskowe w Brodowych Łąkach
real. Mateusz Braun, Warszawa 2008, 11’

Wota woskowe w intencji chorych na epilepsję i pomyślnej hodowli zwierząt gospodarskich występują na północnym Mazowszu, na pograniczu kurpiowsko-drobnoszlacheckim, w kościołach pod wezwaniem świętego Walentego w Krzynowłodze i Brodowych Łąkach. Film inspirowany jest tak w formie, jak i w treści twórczością filmową Jacka Olędzkiego. Jest migawką zwyczaju, który odbywa się w święto Przemienienia Pańskiego (8. VIII) w Brodowych Łąkach nad Omulwią, w intencji zdrowego chowu zwierząt gospodarskich.



w górę strony


Tradycja to jest to, co kocham najwięcej
real. Maria Kowalczyk, Maria Oleksiak, Pola Rożek; Warszawa 2007, 15’

Jest to nasz pierwszy film, który został zrealizowany w Bukowinie Tatrzańskiej w czasie jubileuszowego, XXXV karnawału góralskiego. Barwne góralskie stroje, występy kolędników, popisy taneczne, wyścigi kumoterek i podhalańska muzyka stanowią ilustrację dla opowieści górali. Mieszkańcy Bukowiny, miejscowi działacze i animatorzy kultury starają się wytłumaczyć nam, czym jest dla nich tradycja, góralskość. Jak się zmienia i dlaczego warto o nią walczyć.



w górę strony


Można fotografować
real. Tomasz Saliński, Warszawa 2007, 25’

Można fotografować jest dokumentem obserwacyjnym, który z lekkim przymrużeniem oka pokazuje pracę fotoreporterów, dziennikarzy i ekip realizacyjnych akredytowanych w Sejmie. Stanowi w pewnym sensie werystyczną ilustrację teorii hiperrealności Jeana Baudrillarda. Film daje niepowtarzalną okazję podejrzenia pracy sejmowej machiny informacyjnej z polityką daleko, daleko w tle. Jest to debiut Tomasza Salińskiego zrealizowany dla TVP.



w górę strony