"EASTER IN SICILY"
real. Jean-Luc Chevé. Francja 2005, 90'

Okres Wielkiego Tygodnia to na Sycylii czas świętowania. Poznając wraz z historykiem burzliwą historię wyspy, dostrzeżemy wpływy kultury rzymskiej, greckiej, arabskiej, normańskiej, hiszpańskiej, żydowskiej i albańskiej na różnorodność i przepych obrzędów związanych z Wielkanocą.

w górę strony


"ATANI"
real. Jacek Olędzki. Polska 1989, 12'

W Atani, niewielkiej wiosce południowej Nigerii, mieszkają wyznawcy kilku odłamów protestantyzmu. Najbardziej prężny jest Kościół Apostolski, w którego świątyni co tydzień odbywają się msze. Wierne to właściwie same kobiety. Co niedzielę tańczą, klaszczą, śpiewają gospel. Z całym zaangażowaniem przeżywają liturgię. W tym samym czasie niezadowoleni mężczyźni gromadzą w zaroślach tradycyjne fetysze i amulety, składające się na ołtarze, mające chronić Atani przed demonami.

w górę strony


"JUDAS EN TEPITO"
real. Mauro Altschuler. Meksyk 2007, 45', film z polskimi napisami

Na ulicach Tepito, biednego meksykańskiego barrio, odbywa się ceremonia zabijania Judasza. Oprawą tego wydarzenia zajmuje się grupa teatralna. W założeniu zabicie Judasza ma być nie tylko spełnieniem tradycji, ale również służyć oczyszczeniu i pozwolić mieszkańcom wylać swoje żale względem polityków. Dlatego i sama postać Judasza zostanie wpisana w kontekst polityczny...

w górę strony


"KABAŁA W KABULU"
real. Dan Alexe. Belgia/Rumunia 2007, 87', film z polskimi napisami

Film opowiada o Isaacu Levym i Zabulonie Simantovie - dwóch ostatnich Żydach mieszkających w Afganistanie. Dzielą oni nieszczęścia, samotność i... splądrowaną synagogę, w której mieszkają. Na różne sposoby starają się przetrwać, jednak nawet w tak trudnej sytuacji nie potrafią się zaprzyjaźnić.

w górę strony


"SAALAM ALEYKUM COPENHAGEN"
real. Sašo Niskač. Słowenia 2008, 19'

Krótki dokument o trójce młodych ludzi mieszkających w Kopenhadze, w których żyłach płynie krew turecka, kurdyjska, libańska i duńska. Film ukazuje ich stosunek do kwestii imigracji i integracji, ich codzienne problemy i wyzwania, które podejmują, ich wartości rodzinne oraz poglądy na temat duńskiego społeczeństwa i samej Kopenhagi.

w górę strony


"HOME"
real. Jennifer Peachy. Wielka Brytania 2007, 32'

Kameralny i intymny portret Japonki, która we wczesnej młodości wyruszyła do Anglii w ślad za swoim mężem. Na miejscu przeżyła szok kulturowy. Mimo że Anglię uznała za barbarzyńską, zdecydowała się zostać w Europie. Dopiero dziś, po śmierci ojca, powraca do Japonii uporządkować przeszłość. Jej córka, której zależy na poznaniu prawdy o swojej rodzinie, rejestruje kamerą powrót do ojczyzny.

w górę strony


"ENET YAPAI - AN AMBONWARI GIRL"
real. Daniela Vávrová. Słowenia 2008, 25'

Vávrová poznała przyszłą bohaterkę swojego filmu w 2005 roku w wiosce Ambonwari w Papui Nowej Gwinei. Powróciła tam po 2 latach. Przez pół roku towarzyszyła Enet i jej mamie podczas wyrabiania sago, łapania ryb oraz zbierania trawy na kosze i maty. W ten sposób powstał eksperymentalny zapis interakcji między Enet, kamerą oraz etnografką.

w górę strony


"LUC DE HEUSCH. UN PENSEE SAUVAGE/WILD THINKING"
real. Karin de Villers. Belgia 2007, 50'

Belgijski etnograf i dokumentalista, asystent twórcy belgijskiej kinematografii, Henri Storcka. Przyjaciel Jeana Roucha. Zainspirowany pracami Levi-Straussa, kontynuator poszukiwań badawczych Marcela Griaule'a. Surrealista i anarchista. Luc de Heusch.

w górę strony


"PROMISED PARADISE"
real. Leonard Retel Helmrich. Holandia/Indonezja 2006, 53'

Na przedmieściach Dżakarty, trubadur Agus stawia telewizor zrobiony z kartonu i przy pomocy pudełka udającego WTC oraz drewnianego samolotu w kształcie ryby, na oczach dzieci odtwarza ataki z 11. września. Pytając o sens zabijania tysięcy niewinnych ludzi, Agus rozmawia z terrorystą odpowiedzialnym za wysadzenie dyskoteki na Bali w 2002 roku oraz dzięki pomocy medium próbuje skontaktować się z zamachowcem-samobójcą. Bohater konfrontuje rzeczywistość z performancami pełnymi niepokoju i aktów przemocy niszczących jego kraj.

w górę strony


"FLIGHT FROM HEAVEN"
real. Leonard Retel Helmrich. Holandia/Indonezja 2003, 63'

Zamachy na Bali i w Dżakarcie zburzyły wizerunek Indonezji jako przyjaznego kraju umiarkowanego islamu. Film opowiada o korzeniach skrajnychfundamentalistów stojących za tymi atakami - ekskluzywnych muzułmańskich szkołach dla chłopców, których wpływ na życie społeczne i polityczne Indonezji stale rośnie.

w górę strony


"THE OTHER SIDE OF ISTANBUL"
real. Döndü Kilic. Niemcy, 82'

Film daje wgląd w procesy odkrywania i doświadczania homoseksualności w homofobicznej Turcji - kraju, gdzie ujawnienie swojej odmiennej orientacji seksualnej nierozerwalnie łączy się z wyrzuceniem poza nawias społeczeństwa.

w górę strony


"SANGITA PRAYA - MUSIC LOVER"
real. Anne-Kristine Hansen. Wielka Brytania 2007, 33'

Filmowa opowieść o czterech Hindusach mieszkających w Kochi w południowych Indiach. Zajmują się w życiu różnymi rzeczami, ale jedyne, co ma dla nich znaczenie, to muzyka. Mistrz, uczeń, profesjonalny muzyk i promotor: cztery spojrzenia - różne, a jednocześnie podobne.

w górę strony


"TEMPORARY SANITY"
real. Dan Bruun. Wielka Brytania 2006, 32'

Dynamiczny film o jamajskiej kulturze dancehall w Nowym Jorku. Głównym bohaterem jest Skerrit Bwoy, który prowadzi i rozkręca imprezy. Jest znany ze swojego tańca - wyjątkowo zwierzęcego, brutalnego, energicznego i pełnego seksu. Jednak uparcie powtarza, że dancehall daje biednym lepsze życie, ratuje od patologii.

w górę strony


"SKRZYPCE NA MAZOWSZU"
real. M. Małanicz-Przybylska i P. Rożek. Polska 2009, 18'

Mazowieccy skrzypkowie wprowadzają widzów w swój muzyczny świat. Poprzez ich opowieści i grę poznajemy nie tylko wiejski repertuar i historię wiejskich kapel, ale i zmiany muzycznokulturowe, jakie dokonały się po wojnie na mazowieckiej wsi.

w górę strony


"ŚPIEW NA MAZOWSZU"
real. M. Małanicz-Przybylska i P. Rożek. Polska 2009, 23'

Śpiew jest ważnym elementem wiejskiego życia. Muzycy w różnym wieku opowiadają o zmianach, ale i ciągłości tradycji, w barwny sposób przybliżając repertuar, formę jego przekazu z pokolenia na pokolenie, a także kulturowo uwarunkowane zasady doboru pieśni na każdą okazję.

w górę strony


"DRUMS OF RED RIVER"
real. Jayasinhji Jhala. USA 2009, 60'

Film jest zapisem festiwalu Chu Dong Tu w 2007 roku. Przywrócone w latach osiemdziesiątych na fali gospodarczych i politycznych reform trzydniowe święto jest przykładem powrotu do tradycji starego Wietnamu.

w górę strony


"AGAINST BLOOD JUSTICE"
real. N. Rossetti i T. Finocchiaro. Francja 2008, 52'

Historia Luce, która w czasie wojny na Bałkanach straciła syna. Po jego śmierci kobieta nie pragnie zemsty, a wręcz przeciwnie - postanawia wybaczyć zabójcy. Odpuszczenie winy, które odmieniło życie dwóch osób: bohaterki oraz człowieka, który zamordował jej syna.

w górę strony


"GYUMRI"
real. Jana Ševčiková Czechy 2008, 68', film z polskimi napisami

Pod koniec 1988 roku w potężnym trzęsieniu w ormiańskim mieście Gyumri zginęło 25 tys. ludzi. Ponad jedną trzecią ofiar stanowiły dzieci. Po dwudziestu latach okaleczone rodziny starają się oswoić traumę i wychować nowe dzieci, z których większość nosi imiona nigdy nie poznanych braci i sióstr.

w górę strony


"SWEETGRASS"
real. L.Castaing-Taylor i I. Barbash. USA 2009, 101'

Sweetgrass jest zapisem ostatniej tradycyjnej trasy pokonywanej przez stada owiec w drodze na letnie pastwiska przez góry Absaroka-Beartooth w Montanie (2003). To pełnometrażowy, pozbawiony odautorskiego komentarza dokument, owoc kilkuletniej pracy antropologów, będący świadectwem bliskości natury i kultury, ludzi i zwierząt, czułości i przemocy, przenikania się owych sfer. Choć film jest niebywale atrakcyjny wizualnie, warto zwrócić uwagę na rolę dźwięku: to on tworzy wiele znaczeń w filmie. Tym samym paradoksalnie można powiedzieć, że ta warstwa filmu przełamuje poetykę kina obserwacyjnego.

w górę strony


"THE LAST RITES OF HONORABLE MR. RAI"
real. Jayasinhji Jhala. USA 2007, 60'

Pan Rai był wieloletnim mieszkańcem świętego miasta Varanasi i jego ostatnim życzeniem była kremacja i pochówek w starożytnym Harish Chandra Ghat. Dzięki filmowi nakręconemu na zamówienie rodziny Rai jesteśmy w stanie zobaczyć, usłyszeć i doświadczyć ostatniego obrzędu przejścia w życiu Hindusa.

w górę strony