ENGLISH VERSION
"Nomads"
real. Rodion Ismailov. Azerbejdżan 2010, 52'

Surowe i pełne niebezpieczeństw życie wędrownych pasterzy w Azerbejdżanie. Niesamowita wędrówka przez górskie odstępy splata losy zwierząt i ludzi, których przetrwanie zależy od przemierzenia trasy wytyczonej przez ich przodków. Uważne spojrzenie na rzadko odwiedzane miejsce na Ziemi.

w górę strony


"Circo Rois – Che bella vita!"
real. Philip Singer. Stany Zjednoczone 2004, 60'

Historia jednej z ostatnich wędrownych rodzinnych trup cyrkowych w Kampanii na południu Włoch. Przez 52 tygodnie w roku, rodzina podróżuje od miasteczka do miasteczka, co wieczór racząc widzów tradycyjnym przedstawieniem commedia dell'arte pełnym żonglerki, magicznych sztuczek, klaunowskich wygłupów i akrobatycznych popisów. Wgląd w niezwykłe życie odchodzącego świata cyrku.

w górę strony


"The Himba"
real. David Hradetzky. Namibia/Kaokoveld 2001, 15'

Namibijscy czerwoni nomadzi żyją w pobliżu granicy z Angolą. Po trzech stuleciach uciekania przed władzami obu krajów, członkowie ludu Himba przywykli do niezwykłego trybu życia. Główną bohaterką filmu jest Katrosza, córka Mberikuatisa, która barwiąc swe ciało czerwonym kamieniem, chroni się przed słońcem i imperialnym gwałtem.

w górę strony


"Wesele Minangkabau"
real. Maria Szymańska-Ilnata. Polska, Indonezja 2012, 30'

Film dokumentuje przygotowania do tradycyjnego wesela w Zachodniej Sumatrze oraz jego przebieg. Mamy okazję prześledzić przygotowania społeczności Minangkabau do uroczystości oraz samo przyjęcie weselne z procesją z domu panny młodej do domu pana młodego. Lokalni znawcy tradycji obrzędowych i muzycznych objaśniają w rozmowie z autorką znaczenie zarejestrowanych wydarzeń.

w górę strony


"In Search of the Hamat’sa: A Tale of Headhunting"
real. Aaron Glass. Stany Zjednoczone 2004, 33'

Hamat’sa (lub „taniec kanibali”) to najważniejsza ceremonia ludu Kwakwaka’wakw (Kwakiutlów) w Kolumbii Brytyjskiej (Kanada). Autor filmu śledzi historię antropologiczych przedstawień związanego z nią tańca i pokazuje, jak różne podejścia do przeszłości wpływają na współczesne wykonania Hamat’sa. Tło dla filmu stanowi refleksja nad etyką przedstawień etnograficznych i przeformułowaniem relacji pomiędzy antropologami i osobami przez nich badanymi.

w górę strony


"Sisters in Law"
real. Kim Longinotto i Florence Ayisi. Kamerun, Wielka Brytania 2005, 104'

W małym mieście Kumba od siedemnastu lat w żadnej sprawie dotyczącej przemocy domowej nie zapadł wyrok skazujący. Ale prokurator stanowa Vera Ngassa i przewodznicząca sądu Beatrice Ntuba chcą pomóc swej społeczności i wpłynąć na zmiany w całym kraju. Ten fascynujący, momentami zabawny dokument, pokazuje historię dwóch kobiet niosących pomoc w najtrudniejszych sprawach, kiedy walkę utrudnia presja rodzin i społeczna zmowa milczenia.

w górę strony


"Demolition (Chaiqian)"
real. J. P. Sniadecki. Chiny, Stany Zjednoczone, 62'

Portret miejskiej przestrzeni, pracy migrantów i krótkotrwałych powiązań w centrum Chengdu – stolicy prowincji Syczuan w środkowo-zachodnich Chinach. Ulegający ciągłym przeobrażeniom plac robót to miejsce naznaczone ciężką fizyczną pracą i związkami człowieka z maszyną. To również pole dynamicznych relacji pomiędzy robotnikami i robotnicami ze wsi, którzy muszą odnaleźć się w miejskiej rzeczywistości.

w górę strony


"Chokora – Surviving on the Street"
real. Lea Furrer. Szwajcaria 2010, 50'

Anthony i Robert – nastolatkowie z Nairobi – pokazują widzom swój codzienny świat. Za pomocą kamery dokumentują i komentują życie na ulicach – poznajemy nie tylko ich problemy, lecz również pełne nadziei plany na przyszłość i poczucie humoru. Wpuszczenie filmowanych „za kamerę” pozwala spojrzeć na rzeczywistość z innej perspektywy.

w górę strony


"Keep the Dance Alive"
real. Rina Sherman. Namibia, Angola, Francja 2007, 75'

Film opowiada o tańcach i praktykach opętania przez duchy wśród grup północo-zachodniej Namibii i południowo-zachodniej Angoli, posługujących się językiem Ojtiherero. Ludy Ovahimba, Ovadhimba, Ovahakaona, Ovakuvale i Ovatjimba różnią się, lecz łączy je wspólna kultura i system wierzeń. Dokument ukazuje codzienne sytuacje, w których zarówno młodym, jak i starym, towarzyszą muzyka i śpiew.

w górę strony


"Prolog"
aut. Pola Rożek. Polska 2011, 32'

Film przedstawia mieszkańców Broniowa i Ostałówka oraz dynamikę działań prowadzonych przez etnografów, animatorów i artystów wraz z mieszkańcami. Ukazuje intensywność spotkania i typ budowanych relacji oraz obrazuje sposób odkrywania lokalnej kultury w działaniu, by następnie wprowadzić mieszkańców wsi w przestrzeń trzech typów aktywności, które stały się przedmiotem odrębnych narracji filmowych.

w górę strony


"Urządzenia z Broniowa i Ostałówka"
aut. Łukasz Skąpski. Polska 2011, 13'

Obraz przedstawia świat konstruktorów, tworzących niezwykłe maszyny rolnicze – samoróbki, które zawdzięczają swój wyjątkowy wygląd częściom składowym o różnej, często zaskakującej proweniencji.

w górę strony


"Fitness"
aut. Łukasz Skąpski. Polska 2011, 8'

Film przedstawia tworzone własnymi rękami przez młodych mieszkańców wsi świetlice-siłownie. Obrazy stanowią fascynujące świadectwo zaradności i pomysłowości autorów samoróbek, stanowiących odpowiedź na funkcjonowanie w warunkach ekonomicznego niedoboru.

w górę strony


"Substancja odżywcza"
aut. Elżbieta Jabłońska. Polska 2011, 34'

Tematem filmu są opowieści mieszkańców (w tym głównie mieszkanek) o wiejskich smakach. Niespieszna narracja filmu staje się pretekstem do stworzenia portretu wiejskich kobiet i ukazania przestrzeni ich codziennej kreatywności.

w górę strony


"Orkiestra gra… a ty patrz"
real. Maria Małanicz-Przybylska, Pola Rożek. Polska 2012, 16'

To eksperymentalny film muzyczno-etnograficzny, będący połączeniem szybkiej, teledyskowej interpunkcji montażowej z elementami terenowej obserwacji. Tempo narracji wyznacza muzyka, hałas, mnogość zdarzeń dźwiękowych, które skłaniają „niewidzialnego” uczestnika zdarzeń do absolutnie subiektywnych refleksji nie tylko na temat muzycznego festiwalu w serbskiej Gučy.

w górę strony


"Peace to All"
real. Elizabeta Koneska. Macedonia 2007, 26'

Klasyczny w swej formie film etnograficzny o szacunku i chęci życia w pokoju. W macedońskiej świątyni nazywanej dziś kościołem św. Mikołaja lub türbe H’idir baba, modlą się liczne wspólnoty etniczne i religijne. Prawosławni i Muzułmanie (bektaszyci, sufi i sunnici) uznają, że miejsce to należy do nich wszystkich i w równym stopniu mogą z niego korzystać.

w górę strony


"Roma Snapshots: A Day in Sarajevo"
real. Vanja Čelebičić. Bośnia i Hercegowina, Wielka Brytania 2007, 8'

Film stanowi próbę wniknięcia w poczucie własnej tożsamości, przynależności i pamięci Romów mieszkających w Sarajewie. Pokazuje ich codzienne historie w urywkach z równoległych rzeczywistości, w których przeplatają się bolesne wspomnienia, śmiech i religijne przekonania. Obraz podzielony między cztery jednocześnie rozwijące się wątki zwraca uwagę na problem etnograficznej reprezentacji świata badanych, przed jakim stoi filmowiec.

w górę strony


"Trials, Tribulations & Sustainable Growth of a Cock"
real. Vladimir Perović. Czarnogóra 2010, 19'

Co roku, w nadmorskim miasteczku Perast w Czarnogórze jeden z wielu miejscowych kogutów uczestniczy w szczególnym wydarzeniu. Jako wybraniec, musi stawić czoła niespodziewanym próbom. To historia o życiu w świecie ludzkich zasad i obrzędów...

w górę strony
"Pogłosy, powidoki"
Szymon Uliasz (reżyseria), Dariusz Czaja (scenariusz), Polska 2010, 35'

Filmowa podróż po Wenecji. Odległa od pocztówkowych przedstawień i bedekerowych ilustracji próba dotknięcia jej niewidocznej i niewidzialnej strony. To w istocie antropologiczna medytacja o mieście. Filmowy eksperyment,w którym na równych prawach występuje obraz, muzyka i osobista narracja.

w górę strony


"Tobacco, Truths and Rummikub"
real. Steef Mayknecht. Holandia 2010, 93'

Reżyser przez ponad rok obserwował i filmował cztery żyjące obok siebie, choć niekoniecznie dobrze się znające środowiska w niegdyś cieszącej się dobrą sławą dzielnicy Nieuwland (Schiedam, Holandia). Na skutek pojawienia się licznych imigrantów w dzielnicy zaszły daleko idące zmiany… Film przypomina skrzyżowanie antropologicznego kina obserwacyjnego z „Dymem” Paula Austera i Wayna Wanga (1995).

w górę strony